e-mail

Blog

Ontspanningsoefeningen

30 april 2020

Vanwege de maatregelen omtrent het coronavirus is mijn praktijk gesloten tot 20 mei.
Helaas is het dus de komende tijd nog niet mogelijk om een afspraak te maken.


Hopelijk kun je ondanks de situatie nog wel goed in verbinding blijven met jezelf. Iets wat wellicht vooral in deze tijd een uitdaging zal zijn maar wat wel heel belangrijk is om je goed te voelen.

In deze blog deel ik graag een aantal tips om je hierbij te helpen en om meer rust te ervaren.

Misschien merk je bij het doen van de oefeningen dat er bepaalde gedachtes of misschien wel oordelen opkomen, de uitnodiging is dan om (net zoals je wellicht tijdens een massage bij mij ervaart) hier mild mee te zijn. Laat de gedachtes maar komen en gaan in plaats van erin mee te gaan. Zo ontstaat er steeds meer ruimte voor rust en aandacht in het moment.

Bewustwordingsoefening

Hoe zit je er nu bij, nu je deze tekst leest?
Zit je lekker ontspannen, met een rechte rug, of heb je je schouders iets omhoog? Hoe voelt je ademhaling? Zit deze vooral boven in je borstgebied of voel je deze ook in je buik? Ervaar het maar even helemaal zoals het is zonder iets te willen veranderen.

Adem nu een paar keer diep in en uit. Ontspan je schouders. Richt je aandacht een paar minuten op je ademhaling. Wees je vervolgens bewust van alles wat er op dit moment om je heen gebeurt. Laat gedachten rustig passeren en geef er geen aandacht aan. Hoor de geluiden om je heen, voel de stoel onder je billen, ruik de geur van de kamer.
Merk hoe je meer in het moment komt. En hoe de focus op het ‘nu’ je meer stilte in je hoofd bezorgt.

Ademhalingsoefening

Deze '16 seconden ademhalingsoefening' is een simpele maar effectieve techniek die je in een paar minuten het verschil kan doen voelen tussen onbewust onrustig en een overweldigende, diepe rust.
Hoe werkt deze ademhalingsoefening?
Adem 4 tellen in door je neus. Vervolgens houd je deze adem 4 seconden vast, waarna je in 4 tellen langzaam uitademt. Wacht nu 4 tellen tot je opnieuw begint.
Het kan helpen om een klokje te zetten zodat je hier echt even de tijd voor neemt, begin bijvoorbeeld met 5 minuten waarna je dit rustig kunt uitbreiden. Alle beetjes helpen :-)
Zelf vind ik dit een hele fijne manier om (snel) in slaap te komen.

Stiltewandeling

Wandelen in stilte in de natuur geeft rust en ruimte in je hoofd. Ga bewust langzamer lopen. Richt je aandacht op jezelf, je lijf, je ademhaling, je bewegingen of op je omgeving, de geluiden, de geur. Gebruik al je zintuigen. Laat de natuur op je inwerken. De stiltewandeling is voeding voor je geest, maar ook voor je lichaam. Net als een massage. Je komt tot rust, spanningen vallen van je af, je krijgt nieuwe energie en ondertussen ben je ook actief bezig.
 

Een naar buiten gerichte geest blijft altijd hunkeren.
Een naar binnen gerichte geest vindt rust en stilte.

- Deng Ming-Dao