e-mail

Introductie filmpjes op YouTube

9 februari 2021

Nu we meer thuis zijn/werken en niet naar de masseur en massagetherapeut kunnen, kan het zijn dat je (meer) last hebt van lichamelijke en geestelijke klachten. Regelmatig een moment nemen om even af te stemmen met jezelf hoe je je voelt en om alles even los te laten is dan erg belangrijk. Als ondersteuning hierbij heb ik een aantal filmpjes gemaakt met massagetechnieken welke zelf eenvoudig toe te passen zijn.

Op mijn YouTube kanaal staat momenteel een filmpje over hoe je een voetmassage aan kinderen kan geven, en een filmpje met een hoofd,- nek- en schoudermassage. In de toekomst zullen er nog een aantal filmpjes bijkomen (en dan wel full-screen ;-).

Klik hier om naar de filmpjes te gaan.

 

Dag van de Mantelzorg - Loting gratis massage

Dag van de Mantelzorg - Loting gratis massage

2 november 2020

Op dinsdag 10 november is het de Dag van de Mantelzorg waarbij er in het hele land verschillende acties worden georganiseerd om mantelzorgers in het zonnetje te zetten.

Vanuit het Holos Netwerk geef ik samen met 50 collega masseurs en massagetherapeuten meer dan 150 Holos massages cadeau aan mantelzorgers.

Ken je een mantelzorger die je graag wilt verrassen met een Holos massage? Laat het mij dan weten door mij vóór 10 november een mail te sturen met je motivatie en gegevens.

Uit alle aanmeldingen zal ik op 10 november drie mantelzorgers kiezen. Iedereen zal persoonlijk bericht van mij krijgen.

Mantelzorgers zijn de stille helden van ons land. Vooral nu tijdens de Corona-pandemie is hun werk nog minder zichtbaar en worden zij extra belast door de gevolgen van het virus. Ogenschijnlijk zorgen mantelzorgers moeiteloos voor een naaste die afhankelijk is van hun zorg, steun en aandacht. Soms kan mantelzorg zo’n fysieke en emotionele belasting geven, dat mantelzorgers er zelf aan onderdoor dreigen te gaan. De verantwoordelijkheden en problemen in de mantelzorg zijn groot. Omdat het vaak gaat om een langdurige periode van zorg, is het belangrijk dat mantelzorgersgoed voor zichzelf blijven zorgen. Voldoende tijd nemen om uit te rusten en te ontspannen hoort daarbij. Even het hoofd laten rusten en het lijf de aandacht geven die het verdient. Even op adem komen. Een Holos Massage is dan letterlijk en figuurlijk een verademing.

Andere leuke acties en meer informatie over de Dag van de Mantelzorg is te vinden op de website van MantelZorgNL.

Ontspanningsoefeningen

30 april 2020

Hopelijk kun je ondanks de huidige situatie nog wel goed in verbinding blijven met jezelf. Iets wat wellicht vooral in deze tijd een uitdaging zal zijn maar wat wel heel belangrijk is om je goed te voelen.

In deze blog deel ik graag een aantal tips om je hierbij te helpen en om meer rust te ervaren.

Misschien merk je bij het doen van de oefeningen dat er bepaalde gedachtes of misschien wel oordelen opkomen, de uitnodiging is dan om (net zoals je wellicht tijdens een massage bij mij ervaart) hier mild mee te zijn. Laat de gedachtes maar komen en gaan in plaats van erin mee te gaan. Zo ontstaat er steeds meer ruimte voor rust en aandacht in het moment.

Bewustwordingsoefening

Hoe zit je er nu bij, nu je deze tekst leest?
Zit je lekker ontspannen, met een rechte rug, of heb je je schouders iets omhoog? Hoe voelt je ademhaling? Zit deze vooral boven in je borstgebied of voel je deze ook in je buik? Ervaar het maar even helemaal zoals het is zonder iets te willen veranderen.

Adem nu een paar keer diep in en uit. Ontspan je schouders. Richt je aandacht een paar minuten op je ademhaling. Wees je vervolgens bewust van alles wat er op dit moment om je heen gebeurt. Laat gedachten rustig passeren en geef er geen aandacht aan. Hoor de geluiden om je heen, voel de stoel onder je billen, ruik de geur van de kamer.
Merk hoe je meer in het moment komt. En hoe de focus op het ‘nu’ je meer stilte in je hoofd bezorgt.

Ademhalingsoefening

Deze '16 seconden ademhalingsoefening' is een simpele maar effectieve techniek die je in een paar minuten het verschil kan doen voelen tussen onbewust onrustig en een overweldigende, diepe rust.
Hoe werkt deze ademhalingsoefening?
Adem 4 tellen in door je neus. Vervolgens houd je deze adem 4 seconden vast, waarna je in 4 tellen langzaam uitademt. Wacht nu 4 tellen tot je opnieuw begint.
Het kan helpen om een klokje te zetten zodat je hier echt even de tijd voor neemt, begin bijvoorbeeld met 5 minuten waarna je dit rustig kunt uitbreiden. Alle beetjes helpen :-)
Zelf vind ik dit een hele fijne manier om (snel) in slaap te komen.

Stiltewandeling

Wandelen in stilte in de natuur geeft rust en ruimte in je hoofd. Ga bewust langzamer lopen. Richt je aandacht op jezelf, je lijf, je ademhaling, je bewegingen of op je omgeving, de geluiden, de geur. Gebruik al je zintuigen. Laat de natuur op je inwerken. De stiltewandeling is voeding voor je geest, maar ook voor je lichaam. Net als een massage. Je komt tot rust, spanningen vallen van je af, je krijgt nieuwe energie en ondertussen ben je ook actief bezig.
 

Een naar buiten gerichte geest blijft altijd hunkeren.
Een naar binnen gerichte geest vindt rust en stilte.

- Deng Ming-Dao